שיטת רביב
שיטת רביב פותחה ע"י הגב' נילי רביב על רקע ניסיונה האישי עם בנה ליקוי הלמידה. זוהי שיטת טיפול לפיתוח ותיקון כישורי קשב ולמידה בקרב ילדים ומבוגרים.
צוות מישראל הקדיש מעל 5 שנים לסלילת דרכה של תכנית זו בהתבססו על מחקרים ופיתוחים תיאורטיים אחרונים בחקר המדעים הקוגניטיביים. השיטה ממוקדת ויעילה במיוחד ומטפלת בקשיי למידה והפרעות קשב.באמצעות תרגילים פשוטים מאד, נבנים נתיבים נוירולוגיים מפצים שעם הזמן מובילים לשינויים שלעיתים אף מבטלים את הצורך בהוראה מתקנת. הנחת העבודה היא שהמוח הוא שריר, שניתן לאמנו כמו כל שריר אחר בגוף, ובאמצעות האימון משפרים את הביצועים הקוגניטיביים. לאחרונה, החלו לתרגל שיטת טיפול זו גם ספורטאים מצטיינים ששיפרו את הישגיהם וביצועיהם בעקבות התרגול של שיטה זו.
לשיטה יתרונות רבים: הטיפול ממוקד ומהיר יחסית – משך התכנית בין 4-6 חודשים בערך (בהפרעות קשב לא ניתן להעריך מראש את זמן הטיפול)- השיטה מפתחת ומבססת את התשתית הנוירולוגית הנדרשת ללמידה יעילה ולעיתים קרובות, מבטלת את הצורך בשימוש באסטרטגיות עוקפות להתמודדות עם קשיים בלמידה.- השיפור בכישורי הלמידה ממשיך אחרי סיום התכנית.- התרגילים פשוטים וקלים לביצוע. התרגול בבית אורך כ – 20 דקות ויכול להיעשות תוך כדי צפייה בטלוויזיה.- יתרונות נוספים נצפים לעיתים קרובות גם בתחומי חיים אחרים.
בקליניקה הפרטית שלי אני מציעה את התוכניות הבאות לילדים, נוער ומבוגרים (מומלץ לשלב גם עם אימון אישי).
- תכנית רביב להכנת המוח ללמידה : מיועדת לילדים בגיל הגן והכיתות הנמוכות. המטרה – ביטוי אופטימלי של הפוטנציאל האינטליגנטי של התלמיד.- תוכנית רביב לתיקון לקויות למידה : לילדים, נוער ומבוגרים. משך הטיפול בין 4-6 חודשים. מטרת התוכנית להביא להתקדמות משמעותית, לאפשר למידה טבעית וזורמת ומימוש הפוטנציאל.- תוכנית רביב למצוינות אקדמית : מיועד לתלמידים ולסטודנטים. מטרת התוכנית – שיפור הקשב והריכוז ומימוש היכולת הקוגניטיבית.- תוכנית רביב לטיפול בהפרעות קשב : לא ניתנת להערכת זמן. לעיתים כרוכה בשילוב עם אסטרטגיות טיפול נוספות רב תחומיות.- תוכנית רביב לטיפול במבוגרים : מיועדת לאנשים מבוגרים מגיל 50 ומעלה (או צעירים יותר) המבחינים בירידה ביכולות הקוגניטיביות שלהם.
5. אסטרטגיות למידה.אסטרטגיות למידה הן הדרך ללמוד איך ללמוד או איך ללמוד בדרך יעילה יותר.אסטרטגיות למידה הן הכלים ודרכי הפעולה שאותן מאמץ התלמיד במטרה להבין וללמוד חומר חדש או להכין מטלה. אסטרטגיות אלו משפרות את זכירת החומר הנלמד, מסייעות ביכולת הוצאת העיקר מן הטפל, מאפשרות לתכנן ולארגן את החומר הנלמד ומכאן ליכולת לענות נכון על שאלות נשאלות.אסטרטגיות למידה נועדו לשפר את איכות הלמידה.
לסיכום:
שיטת רביב הנה תוכנית נוירו-קוגניטיבית ממוקדת ויעילה לגירוי המוח ליצירת מסלולים מוחיים ספציפיים ההכרחיים ללמידה , לתרגול אסטרטגיות לשליטה בגלי מוח, אימון המוח לתפישה דו ממדית מבוססת היטב וגישור על פערים בלמידה.
קצת על עצמי:
שמי טליה ליפשיץ, בוגרת שיטת רביב, למדתי מנילי לפני 9 שנים. מאז מטפלת שיטה. רואה את השיפור אצל תלמידים שעברו תהליך זה. שגרם לי להאמין שזו הדרך.